Subsidieregelingen: een overzicht

Om aan de doelen van het klimaatakkoord te voldoen lanceren veel grote Nederlandse steden een subsidieregeling voor de aanschaf van een voertuig met lage emissie. Wij hebben voor u onderzocht welke mogelijkheden er zijn:


Lokale regelingen

Amsterdam
U kunt 20% van de aan­schaf­prijs, maximum € 40.000,- voor een nieu­we uit­stoot­vrije be­stel­au­to met voer­tuig­clas­si­fi­ca­tie N1 en meer dan 1.760 kilo zoals de Maxus EV80. Meer informatie

Gelderland
U kunt €4000,- subsidie krijgen voor de aanschaf of lease van een elektrische bestelauto mits gebruikt voor goederenvervoer. Meer informatie

Overijssel
€2500,- Subsidie voor de aanschaf van een elektrische bestelauto voor ondernemers uit Overijssel (uitgezonderd Deventer) die minimaal 8000 zakelijke kilometers per jaar rijden. Meer informatie

Rotterdam
Emissievrije goederenvoertuigen (categorieën N1, N2 of N3) kunnen een ontheffing krijgen om buiten de laad- en lostijd(en) voetgangersgebieden te betreden. De Maxus EV80 valt onder categorie N1. Meer informatie

Noord-Brabant
Maximaal € 4.500 per elektrische deelauto voor MKB-ondernemers en consumenten die zich verenigd hebben in een stichting of vereniging. Meer informatie

Den Bosch
Subsidieregeling Bossche duurzaamheidsactiviteiten 2020 is een subsidie die aangevraagd kan worden organisaties. U kunt maximaal € 5.000,- per keer aanvragen. Meer informatie

Friesland/ Fryslân
De provincie heeft sinds 2014 € 90 miljoen beschikbaar gesteld, o.a. voor elektrisch vervoer. Het FSFE verstrekt financieringen een minimum van € 50.000 en een maximum van € 15 miljoen per project. Meer informatie

Landelijke regelingen

Vanuit de landelijke overheid zijn ook een aantal subsidieregelingen ingesteld. Denk hieronder aan de MIA en de Vamil. Voor meer informatie en rekenvoorbeelden kun u terecht op onze website.

 Eigenaren van een oudere dieselauto betalen per 1 januari 2020 een toeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Meer informatie

  • De elektrische bestelbus blijft in de periode 2020 - 2024 BPM en MRB vrij. In 2025 betaal je een vaste voet van € 360,- BPM en 25% MRB.
  • Privé aanschaf van een elektrische bestelbus heeft een aanschafsubsidie van rond de € 6.000,-, aflopend naar rond de € 2.200,- in 2030.
  • MIA (Milieu Investerings Aftrek) extra investeringsaftrek bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek die je als ondernemer al kunt genieten. De Maxus EV80 valt onder bedrijfsmiddelcode G 3101 hiervoor geldt 36 % MIA met een platfond van € 75.000.-. Let op de MIA regeling komt te vervallen na 2020.
  • Voor meer informatie over MIA, Vamil en andere regelingen/belasting(voordelen) verwijzen wij u graag door naar de Milieulijst 2020.


Rekenvoorbeeld MIA

Per bedrijf kan de hoogte van het MIA-voordeel afwijken. Dit is afhankelijk van de hoogte van het eigen belastingtarief en de mogelijkheden voor vrije afschrijving en aftrek van de winst.

De aanschafprijs van een Maxus EV80 elektrische bestelbus bij Kleyn Connect ( G 3101 ) is € 56.950,-. De Maxus EV80 komt dan voor maximaal € 75.000,- in aanmerking voor de MIA, in dit geval de volledige aanschafprijs.

De aftrekpost bij uw aangifte is dan 36% x € 56.950 = € 20.502. Bij een tarief van 25% belasting op de winst is uw netto voordeel 25% van € 20.502 = € 5.125,50


Gratis laadpaal?

Als u in de onderstaande gemeentes gevestigd of woonachtig bent, of een project uitvoert kunt u voor de onderstaande plaatsen een gratis laadpaal aanvragen:


kleynvans - bestelbus.nl trustpilot

Beoordeel onze service

Wij vernemen graag van onze klanten en relaties wat zij van ons vinden!

Advies nodig?

Onze experts zitten klaar om vrijblijvend jouw vragen te beantwoorden.

+31 183 668 444 
Nieuwsgierig naar alle bestelbussen uit onze voorraad?   Bekijk ons aanbod

Wij accepteren:
Onze certificeringen:
Onze partners: